ماجرای 4 خواننده پر حاشیه | از چاوشی تا تتلو
امروز نگاهی داریم بـه حواشی 4 خواننده ترند و معروف حال حاضر، امیر تتلو، محسن ابراهیم زاده، محسن چاووشی و امید نعمتی. چهار خواننده اي کـه هر کدام حواشی خودشان را دارند، یکی بلیط هایش نفروخته و تهدید بـه افشاگری می کند، دیگری تهدید بـه مهاجرت درصورت منتشر نشدن آلبوم جدیدش، دیگری آینده اي راز آلود دارد و… در ادامه نگاهی داریم بـه حواشی این خوانندگان محبوب در میان مردم، با مـا همراه باشید.
محسن چاوشی: تهدید بـه مهاجرت
محسن چاوشی هم قصد مهاجرت دارد؟ او بدون شک محبوبترین چهره موسیقی ایران اسـت آن هم بدون برگزاری حتی یک کنسرت صدایش برند شده ودر این چند سال اخیر وسواسش در بیرون دادن ترانه بیشتر شده اسـت ودر یکی دو سال گذشته سعی کرده ضرباهنگ حوادث اجتماعی و سیاسی را نیز در ترانه هایش لحاظ کند کـه خب مشکل ساز شده اسـت! این جملات وی را بخوانید:
«وقتی خونه ت. کوچیک شد عوضش کن. وقتی محله ات خستهت کرد عوض کن. وقتی شهر، کشورت خفه ت. کرد عوضش کن» این کامنت را صفحه رسمی محسن چاوشی در اینستاگرام منتشر کرده. با توجه بـه حاشیههاي اخیر بر سر انتشار آلبوم «ابراهیم» این جملات معنادار بنظر می رسد.
ماجرا از ۵ روز پیش شروع شد کـه این خواننده پرطرفدار اعلام کرد بعد از ۹ ماه انتظار هنوز مجوز انتشار آلبوم جدید او از سوی وزارت ارشاد صادر نشده و اگر این اقدام تا ۲۰ مرداد انجام نشود آلبوم را در فضای مجازی منتشر میکند. واکنش مسئولان وزارت ارشاد بـه این تهدید چاوشی هم تند بود. بطور مشخص باید بـه مدیر شورای ارزشیابی و بازرسی دفتر موسیقی وزارت ارشاد اشاره کنیم کـه گفت:
اگر ۹۰ ماه هم این آلبوم راکد بماند دفتر موسیقی وزارت ارشاد بـه آن مجوز نمیدهد. چرا؟ چون بـه زعم این مقام مسئول محتوای این ترانهها باعث بدنام کردن موسیقی و برخوردا نهادهاي دیگر میشود. بـه هر حال چاوشی در تاریخ ۲۰ مرداد دموی آلبوم ابراهیم «و نه کل آن» را منتشر کرد. اینطور کـه از جنجالهاي اخیر و تیزری کـه منتشر شده بر می آید «ابراهیم» دارای مضامین اعتراضی و سیاسی اسـت.
محسن چاوشی و همسر و فرزندش
از این منظر آلبوم ابراهیم را می توان ادامه منطقی همان مسیر تک موزیک خوزستان دانست. یک خبر گذاری، اما در گمانه زنی دیگری نوشت اصلاحیههایي کـه بـه ترانهها خورده بیشتر بـه موارد «اروتیک» مربوط اسـت. این فرضیه را اظهارات تهیه کننده آلبوم رد می کند کـه گفته مجوز چاپ تمامی اشعار این آلبوم کـه از سرودههاي حسین صفا اسـت قبلا توسط وزارت ارشاد صادر شده و بنابر این اصلاح مجدد آن توجیهی ندارد.
برگردیم بـه همان نقطه شروع. آیا محسن چاوشی قصد مهاجرت دارد؟ اگر بـه گذشته چاوشی نگاه کنیم پاسخ منفی اسـت. او بین سال ۸۲ تا ۸۷ برای انتشار نخستین آلبوم مجازش صبر کرد و تجربه چنین شرایطی را دارد. از طرفی باید بـه این نکته هم توجه کرد کـه چاوشی کنسرت برگزار نمی کند.
اهل استفاده از برند خودش برای درآمدزایی جانبی و کارهاي تبلیغاتی هم نیست؛ بنابر این تنها منبع درآمد او همین فروش آلبوم هایش اسـت. اگر بـه هر دلیلی موفق بـه انتشار آثارش در ایران نشود هیچ بعید نیست بـه گزینه مهاجرت هم فکر کند.
امیر تتلو: ماجرای ترکیه
اگر شخصیت، تکست هاي بی معنی و خالکوبی هایش را حذف کنیم، او جدا صدای خوبی دارد، در همکاری او با مسعود جهانی شاهد ساخت یک موزیک خوب بودیم، امیر تتلو برعکس خیلی ها، بـه خوبی زنده می خواند و این استعداد او قابل تحسین اسـت. اما از جنجالهاي تازه امیر تتلو حتماً خبر دارید. این کـه سر از ترکیه در آورد. گفت: میخواهم کنسرت ۲۰ هزار نفری برگزار کنم.
با مائده هژبری در ترکیه عکس گرفت. با تهیه کننده اش وارد مجادله لفظی شدید شد و چند پست اینستاگرامی با ادبیات خاص خودش خطاب بـه کیان محمدیها گذاشت و آخر سر هم کنسرت لغو شد. شایعهاي هست، چون تعداد بلیتهاي فروخته شده اش بـه 300 شماره نرسیده «بـه روایتی 250 شماره» بنابر این تصمیم گرفته کنسرتش را لغو کند. هم اکنون هم کـه دوباره ویدئوی جدیدی داده و گفته:
میـــخواهد درباره ماجرای حضورش در کمپین انتخاباتی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1396 افشاگری کند. یعنی هنوز حاشیههاي کنسرت تمام نشده میـــخواهد یک جنجال جدید بپا کند. این طبیعت تتلو اسـت. او دائم می خواهد در کانون توجه باشد. اما این کـه چرا او بـه این نقطه رسیده هم خودش جای بحث دارد. در این کـه امیر تتلو آدم با استعدادی اسـت شک نکنید.
امیر تتلو و ابراهیم رئیسی
اگر ویدئوهاي اجرای زنده وی را دیده باشید میدانید چـه تسلط تحسین برانگیزی روی صدایش دارد. منظورمان این اسـت بعنوان یک خواننده موسیقی عامه پسند ودر حد بضاعت موسیقی ایران چیزی کمتر از بقیه ندارد. از اواسط دهه 80 هم کـه حالا شاید برحسب اتفاق یا شانس توانسته از استعدادش استفاده و استایل جدیدی رابه موسیقی رپ و پاپ ایران واردکنند.
بنابر این حق دارد بخواهد بطور رسمی و قانونی در مارکت موسیقی ایران فعالیت کند. کنسرت برگزار کند و از مواهب محبوبیت اش در چارچوبهاي قانونی کشور بهره مالی و معنوی ببرد. اما هیچوقت این فرصت بـه او داده نشد. بـه هر دری زد هم نشد کـه نشد.
همه ی میدانیم امیر تتلو مرام و مسلک سیاسی خاصی ندارد و صرفا بـه امید برگزاری کنسرت، بـه جناحهاي سیاسی و اجزایی از حاکمیت نزدیک شد.. این زندگی کاتوره اي تتلو نه از روی هدف مشخص بلکه از روی ناچاری اسـت. یعنی شرایط پیرامونی وی را بـه این جا رساند و باید اعتراف کنیم در خود ویرانگری امیر تتلو خیلیها شریکند.
محسن ابراهیم زاده در حد «دونه دونه» باقی می ماند؟
محسن ابراهیم زاده فقط 80 ثانیه زمان لازم داشت تا کل تصوراتمان درباره هنر و استعدادش رابه هم بریزد. دراین چند روز ویدئویی از او در فضای مجازی بازنشر شده کـه مربوط بـه حضور دریک برنامه زنده در شبکه «شـما» صداوسیماست. این برنامه در مردادماه سال پیش و بـه مناسبت عید فطر پخش شده کـه مجری برنامه از او می خواهد قطعهاي رابه صورت زنده بخواند.
محسن ابراهیم زاده هم با اعتماد بـه نفس کامل رباعی مشهوری منتسب بـه ناهید یوسفی رابا تحریرهاي شنیدنی و خیلی با تسلط میخواند. حالا این کـه چرا بعد از یکسال ناگهان این ویدئو مورد توجه کاربران شبکههاي اجتماعی قرار گرفته نمی دانیم. شاید بی ربط بـه حاشیههاي اخیر کنسرت حمید هیراد نباشد. وقتی این کلیپ کوتاه در فضای مجازی دیده شد، همه ی پرسیدند خب این پسر با استعداد تمام این سالها ترانههاي پاپ کف بازار میخواند؟
عدهاي حتی جلوتر رفتند و جنس صدای این خواننده 30 ساله رابا اساتیدی مثل حسین خواجه امیری «ایرج» و اکبر گلپایگانی مقایسه کردند. محسن ابراهیم زاده سال هاست کـه در عرصه موسیقی پاپ فعالیت می کند، اما اخیرا با دو ترانه «دونه، دونه» و «برداشت رفت» بـه محبوبیت بالایی رسید.
پوستر موزیک دونه دونه محسن ابراهیم زاده
ترانههایي کـه تا هم اکنون از او شنیدیم خیلی نکته خاصی ندارند. بـه نوعی موجی اسـت کـه بعد از مرتضی پاشایی با خوانندههایي مثل مهدی احمدوند و سامان جلیلی راه افتاد. همین همین حالا افراد دیگری مثل سینا درخشنده و فرزاد فرخ هم وجود دارند کـه سبک و کلماتی کـه استفاده می کنند بـه حدی شبیه با محسن ابراهیم زاده اسـت کـه شاید اوایل نتوانید بـه اسانی آنها را از هم تشخیص دهید.
حال انکته اینجاست کـه در شرایط فعلی، با این سبک و ترانهها و پیدا کردن یک تنظیم کننده خوب میشود در مارکت موسیقی ایران بالا آمد، اما باید فکر بعدش را هم کرد. چون طبق معمول عمر مفید این ترانهها چند ماه بیشتر نیست و بعد از وارد شدن بـه چند پادکست ،ریمیکس فراموش می شوند.
حالا باید دید محسن ابراهیم زاده با توجه بـه استعداد شگرفی کـه از او دیدیم می تواند مسیر خودرا جدا کند و آثار ماندگاری هم خلق کند یا در سطح همین «دونه، دونه» باقی میماند. شاید اگر تهیه کنندهها اجازه دهند این پسر با استعداد بتواند دورانی طلایی برای موسیقی پاپ ایران را آغاز کند. اما مطمئنانه با خواندن ترانههاي بی ربطی مثل دونه دونه.
ودر آخر نیز: امید نعمتی و پالت
چرا پای امید نعمتی رابه این مطلب کشانده ایم؟ مطلبی کـه یک سرش محسن چاوشی اسـت و آن سوترش امید نعمتی. شاید، چون نعمتی و پالت کورسوی امیدی هستند در موسیقی پاپ و تلفیقی کـه نشان می دهند می توان کار باکیفیت و سطح بالا آن هم بدون زنجمورههاي باب روز در عرصه عشق و عاشقی و یا شکایتهاي سیاسی عرضه کرد و مورد استقبال هم قرار گرفت.
کالای آنها در بازار موسیقی می تواند تمام فرضیات سست تهیه کنندگان مثلاً کاربلد راکه توفیقشان رابا میزان جیغ دخترکان ۱۶ و ۱۷ ساله میسنجند بر باد دهد. خواننده گروه پالت هم مثل امیر تتلو ۳۴ ساله اسـت. ولی امید نعمتی هیچوقت هیچ حاشیهاي نداشته و ندارد. آرام و بی سر و صدا کار خودش را میکند. چـه آن زمانی کـه در گروه دنگ شو حضور داشت و چـه حالا کـه خواننده گروه پالت اسـت.
آثار روز موسیقی دنیا را دنبال می کند و توهم دانایی ندارد. شاید این روحیه لطیف و تواضع او بخاطر آدمهایي باشد کـه در کنارش حضور دارند. مثل مهیار طهماسبی کـه آدم بی غل و غش و صادقی اسـت. سبک گروه پالت موسیقی تلفیقی اسـت. آنها بـه مسیری پیوستند کـه از اواسط دهه ۸۰ در ایران با محسن نامجو و گروه اوهام جان دوبارهاي گرفت.
مدتی بـه محاق رفت و دوباره از اوایل دهه ۹۰ با گروههایي مثل چارتار و دنگ شو احیا شد. لب کلام این کـه پالت برای حضور موفق دراین سبک موسیقی رقبای جدیاي دارد و اگر بماند و با همین فرمان بـه مسیرش ادامه دهد در تاریخ موسیقی مدرن ایران ماندگار خواهد شد. آنها حسن سلیقه و وسواس و استعداد را درکنار هم دارند.
امید نعمتی و رامبد جوان
نوشته ماجرای 4 خواننده پر حاشیه | از چاوشی تا تتلو اولین بار در سایت تفریحی و سرگرمی پارس ناز. پدیدار شد.
CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت