نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

0

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

"به قلم صدرا شریعتی"

Forza Horizon 3 همه‌چیز داشت. تفریح، مسابقه، هیجان، همه‌چیز. این بازی به قدری مفرح و تقریبا کامل بود که همیشه این تفکرات در ذهنم شکل می‌گرفتند که نسخه بعدی Forza Horizon چگونه می‌تواند دوباره متحیرمان کند. اما دقیقا Forza Horizon 4 در ساعت‌های اولیه سعی می‌کند ویژگی‌های جدیدش را به رخ‌مان بکشد و فریاد بزند که نوآوری و پیشرفت در این ژانر تمام‌شدنی نیست.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

«زمانی که فصل‌ها تغییر می‌کنند، بوی تغییر در ما هم حس می‌شود.»

بازی با یک افتتاحیه باشکوه شروع می‌شود. شما در یک مک‌لارن سِنا قرار می‌گیرید و در فصل تابستان مشغول رانندگی در مناطق مختلفی از انگلستان زیر سایه‌ی برگ‌ها می‌شوید. به یک‌باره فصل تغییر می‌کند و پاییز می‌شود. درخت‌ها لخت شده‌اند و برگ‌های زرد پاییزی قسمتی از جاده را پوشانده‌اند و با صدای ووش ماشین شما به اطراف پراکنده می‌شوند. اما این پایان ماجرا نیست. حالا به فصل زمستان می‌رسیم. تپه‌ها پوشیده از برف شده‌اند. جاده‌ها لغزنده هستند و رانندگی را دشوار کرده‌اند اما دریاچه‌ یخ زده است و امکان عبور را برایتان فراهم کرده است. همان‌طور که در این‌جا حدس زده‌ایم به زیباترین فصل سال یعنی بهار می‌رسیم. به یک‌باره از یک فضای سرد و بی‌روح به دنیایی داخل می‌شویم که زمین‌ها سرسبز و حیوانات در حال گردش هستند. تغییر فصول تمرکز اصلی در Forza Horizon 4 است.

بعد از این افتتحایه در فصل پاییز قرار می‌گیرید. بازی در این مرحله می‌خواهد دنیای Forza Horiozn 4 را به شما آموزش دهد. این آموزش با این که ۴-۶ ساعت طول می‌کشد اما شما را بیشتر با دنیای جدید آن آشنا می‌کند. باید با گرفتن Influence راه خود را به فصل بعدی پیدا می‌کنید. این Influenceها در واقع همان تعداد طرفدارانی هستند که در نسخه قبل وجود داشت. با انجام هرکاری هم به دست می‌آیند. از شرکت در مسابقه‌های مختلف تا انجام حرکات نمایشی و خرید ماشین و رکورد زدن‌ها. با گرفتن مقدار خاصی از این Influence به فصل‌های بعدی می‌روید. بعد از این که این مرحله آموزشی تمام شد، تغییر فصول هفتگی می‌شوند. در فصلی قرار می‌گیرید که تمام بازیکنان دیگر در آن هستند. فصل‌ها به صورت هفتگی تغییر خواهند کرد. هر موقع که بازی را شروع کنید و آموزش اولیه بازی را تمام کنید، بازی شما را در فصلی می‌گذارد که همه بازیکنان دیگر هستند. به کلام دیگر، شما دنیای بازی را هم‌گام با دیگران اکتشاف می‌کنید.

ویژگی تغییر فصول به صورت هفتگی هم خوب است و هم بد. خوبی آن این است که رویدادها و مسابقاتی وجود دارند که فقط مختص به یک فصل خاص هستند. به این ترتیب بازی در تلاش است تا بازیکنان مشتاق باشند هر هفته به آن سر بزنند و رویدادهای مختلف را انجام دهند. اما اگر یک بازیکن برای مثال از رانندگی در فصل زمستان لذت نبرد مجبور است یک هفته در دنیای سرد و برفی آن رانندگی کند. خوشبختانه بخش Online Adventure بازی این مشکل را هم حل کرده است و اگر از یک فصل خاصی لذت نمی‌برید می‌توانید وارد مسابقات آنلاین مختلفی شوید که فصول در آن متغیر است.

تغییر فصل ارزش تکرار و تنوع خاصی به بازی اضافه کرده است. شما ممکن است یک مسابقه را در پاییز به اتمام برسانید. اما با رسیدن فصل زمستان بخواهید همان مسابقه را تکرار کنید چرا که مسیر مسابقه حالا پوشیده از برف است و زمین لغزنده می‌باشد. به این ترتیب یک چالش جدید در همان مسابقه ایجاد می‌شود. به علاوه اگر از یک تیونینگ خاص در فصل پاییز برای ماشینتان استفاده می‌کردید، حالا برای زمستان باید دوباره به گاراژ بروید و ماشینتان را دوباره تیونینگ کنید تا برای رانندگی در این فصل سازگار باشد. مسیرهای جدیدی هم در فصل‌ها ایجاد می‌شوند. مثلا اگر در پاییز نمی‌توانستید از دریاچه رد شوید و باید کل آن را دور می‌زنید، در زمستان این دریاچه یخ می‌زند و می‌توانید از وسط آن رد شوید. این مسیرهای جدید در فصل‌های مختلف هم ایجاد می‌شود و باعث می‌شود تنوع نقشه بیشتر شود و هر هفته که به بازی سر بزنید حس کنید با یک دنیای جدید روبرو هستید. صحبت از مسیر شد، ویژگی جدیدی به نام مسیر شخصی به بازی اضافه شده و با استفاده از آن می‌توانید مسیرهای خودتان را بسازید یا از مسیری که بازیکنان دیگر ذخیره کرده‌اند استفاده کنید. به صورت کلی تغییر فصول را باید یک ویژگی جدید و انقلابی در سری Forza Horizon به حساب آورد. تنوعی که فصل‌ها به بازی بخشیده‌اند باورنکردنی است.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

«با اسامی و صورت افراد مشکل دارم، اما هیچ‌وقت یک ماشین را فراموش نمی‌کنم.»

سری Forza Horizon با این که پر از مسابقات مختلف است اما هیچ‌وقت درباره آن‌ها نبوده است. در Forza Horizon 4 نیز ستاره اصلی بازی ماشین‌ها هستند با این که ۹۰ درصد اوقات در حال مسابقه دادن هستید. ماشین‌های مختلفی که هرکدام اعداد و ارقام خودشان را دارند و سبک رانندگی خاصی را می‌طلبند. در Forza Horizon 4 تمرکز روی ماشین‌ها بیشتر هم شده است. تعداد ماشین‌های بازی بیش از ۴۵۰ عدد، یعنی حدود ۱۰۰ ماشین بیشتر از نسخه پیشین بازی است. این بار هر ماشین قابلیت‌ها یا Perkهای خودش را دارد. برای این که این قابلیت‌ها را باز کنید، باید با آن ماشین رانندگی کنید، مسابقه دهید و دریفت بکشید. به این ترتیب FH4 شما را تشویق می‌کند که با اکثر ماشین‌های گاراژتان رانندگی کنید و آن‌ها را بشناسید.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

مسابقات همان فرمول قدیمی را حفظ کرده‌اند. چهار نوع مسابقه اصلی جاده‌ای، خاکی، ترکیبی و مسابقات خیابانی غیرقانونی در بازی وجود دارند. شما با پیشروی در هر نوع از این مسابقات سطح‌تان در آن نوع مسابقه بالاتر می‌رود و هرچه که سطح‌تان بالاتر برود مسابقات خاص و جدیدتری برای شما نمایش داده می‌شود. جذابیت بازی هم همین جا است. بازی هر زمان که احساس می‌کنید از محتویاتش کم می‌شود، به شما چیزهای جدیدی نشان می‌دهد و نمی‌گذارد که سردرگم باشید.

هر مسابقه را می‌توانید به صورت تک نفره و دو نفره در مقابل هوش مصنوعی و یا در مقابل بازیکنان واقعی دیگر انجام دهید. نکته جالب این جا است که بازی شما را محدود به یک ماشین خاص نمی‌کند و در مسابقات هم به شما آزادی عمل می‌دهد. شما هر ماشینی که دوست دارید می‌توانید بردارید و در مسابقه شرکت کنید. بازی هم حریفانتان را طبق ماشین شما تنظیم می‌کند و ماشین‌های آن‌ها هم‌رده شما خواهد بود. مثلا ممکن است برای مسابقه در یک جاده خاکی، یک ماشین رالی بهتر باشد اما با این که کارتان سخت می‌شود، می‌توانید بوگاتی‌تان را انتخاب کنید و با سوپرماشین‌های دیگر به رقابت بپردازید.

اگر از تنظیمات مسابقه خوشتان نمی‌آید می‌توانید با استفاده از ویژگی بلوپرینت (Blueprint) بازی، مسابقه خودتان را بسازید. نوع ماشینی که می‌خواهید را انتخاب کنید، تعداد دورها یا زمان مسابقه را تعیین کنید و مسابقه خودتان را بسازید. حالا بازیکنان دیگر هم می‌توانند در مسابقه‌ای که شما ساختید شرکت کنند و طعم آن را بچشند.

زمانی که به سرورهای بازی وصل می‌شوید، داخل سروری قرار می‌گیرید که تا ۷۲ بازیکن دیگر در دنیایش در حال گردش هستند. البته نیاز به نگرانی برای شیطنت آن‌ها هم نیست چرا که نمی‌توانند به شما ضربه بزنند مگر این که در گروه‌تان باشند یا با آن‌ها یک مسابقه را ترتیب دهید. اگر در حین یک مسابقه، اتصالتان از اینترنت قطع شد نیاز به نگرانی هم نیست. برخلاف FH3 در این بازی اگر اتصال آنلاینتان قطع شد بازی به صورت آفلاین ادامه پیدا می‌کند و دیگر از مسابقه بیرون نمی‌افتید.

خریدن و مالک شدن یک ماشین به چهار صورت در بازی اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید یا از فروشگاه خود بازی یک ماشین را تهیه کنید که قیمت پایه دارند و یا به صورت ارزان‌تر از قسمت معروف Auction House ماشین‌ مورد نظرتان را پیدا کنید و روی آن قیمت بگذارید و بخرید. Wheelspinها هم در بازی وجود دارند و با چرخاندن آن‌ها می‌توانید شانستان را برای گرفتن یک ماشین خاص امتحان کنید. یک نوع جدید به نام Super Wheelspin هم اضافه شده که می‌توانید با چرخاندن آن سه نوع آیتم بگیرید. مورد آخر هم انبارها یا Barnها است که با پیدا کردن آن‌ها می‌توانید مالک ماشین‌های قدیمی انگلیسی شوید.

Showcaseها هم برگشته‌اند. در Showcaseهای جدید شما با هاورکرفت، قطار و موتورسیکلت‌ها رقابت می‌کنید. یک Showcase جذاب دیگر در ارتباط با دنیای Halo هم وجود دارد که شما را در یک شبیه‌ساز عملیات نظامی دنیای Halo می‌اندازد.

در دنیای FH4 خانه‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را بخرید. باید بدانید نمی‌توانید داخل این خانه‌ها شوید و آن‌ها کاربردی جز بالا بردن شهرت و Fast Travel ندارند و البته بسیار گران‌قیمت هستند. مقایسه کنید که قلعه ادینبرگ ۱۵ میلیون واحد پول بازی و بوگاتی شیرون ۲۰۱۸، دو میلیون و ششصد قیمت دارد.

بعد از Forza Motosport 7 این بار نوبت این سری شده تا شخصی‌سازی راننده را داشته باشد. راننده‌ها دیگر فقط داخل ماشین نیستند. پیراهن، شلوار و کفش‌های مختلف دارند و رقص‌هایی مربوط به قبل و بعد از مسابقه دارند که به نظر می‌رسد از Fortnite الهام گرفته شده‌اند. بوق‌های متنوع‌تری در این نسخه وجود دارد. بوق‌های معمولی به کنار، بوق‌های خاصی چون سمفونی شماره ۹ بتهوون، موسیقی اصلی سری Halo و موسیقی آشنای خاموش شدن ویندوز XP در بازی وجود دارد.

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

چالش‌های Bucket List حذف شده‌اند و جای خود را به چالشی به نام Story داده‌اند. بخش Story دارای ۳ بخش است است که هر بخش ۱۰ فصل دارد. در اولین بخش شما در نقش یک راننده بدلکار قرار می‌گیرید که باید از روی تپه‌ها و موانع بپرید و کارهای هیجان‌انگیز انجام دهید.

بخش Forzathon بازی هم چالش‌های هفتگی و روزانه و ساعتی دارد. با انجام این چالش‌ها به امتیازات مخصوص Forzathon می‌توان دست پیدا کرد. این امتیازات را می‌توان در فروشگاه Forzathon خرج کرد و ماشین‌های کم‌یاب را به دست آورد.

رانندگی با ماشین‌ها حسی بین یک شبیه‌ساز رانندگی و رانندگی غیرجدی می‌دهد. Forza Horizon 4 این بار از فرمول‌های Forza Motosport 7 در رانندگی استفاده کرده و هنگام رانندگی و مسابقه باید بیشتر حواستان جمع باشد. با این که مجازات بد رانندگی کردن مانند بازی شبیه‌سازی چون Forza Motorsport 7 نیست، اما این بار به تکنیک‌های رانندگی بیشتری نیاز دارید و در پیچ‌ها دیگر نمی‌شود راحت دریفت زد و ترمز‌ زدن نقش پررنگ‌تری پیدا کرده است. با این که شاید این مورد برای علاقه‌مندان به رانندگی بی‌دردسر ناخوشایند باشد اما واقعیت این است FH4 تا به این جا بهترین تعادل بین یک شبیه‌ساز رانندگی و یک رانندگی مفرح و غیر جدی را به وجود آورده و هنوز هم اولویت بازی مفرح بودن آن است تا این که یک سیمولیشن و شبیه‌ساز باشد.

بازبینی تصویری

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

پاییز بازی دیدنی است

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

بیش از ۴۵۰ ماشین در بازی وجود دارد که بیشترشان قابل خریدن است. از جمله این مک‌لارن سِنای دوست‌داشتنی

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

پیشروی در محتویات مختلف بازی را می‌توان دنبال کرد

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

چالش‌های روزانه و هفتگی وجود دارد که به شما امتیاز Forzathon می‌دهند و می‌توانید با این امتیازات ماشین‌های کم‌یاب را بخرید

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

مانند نسخه‌های پیشین می‌توانید پلاک ماشینتان را هرچیزی که می‌خواهید بگذارید

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

رانندگی در زمستان کار ساده‌ای نیست

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

نقشه بازی شلوغ و پر از مسابقات مختلف است. شهر ادینبرگ یکی از زیباترین شهرهایی است که در سری Forza Horizon تا به حال شاهد بوده‌ایم و رانندگی در آن بسیار لذت‌بخش است

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

راننده خود را می‌توانید شخصی‌سازی کنید و حتی تیپ‌های عجیب و غریب برای او درست کنید

نقد و بررسی PES 2019

انبارهای ماشین‌های عتیقه هم برگشته‌اند

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

این گوسفندها به صورت عجیبی انعطاف بالایی در جاخالی دادن دارند

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

Showcaseهای هیجان‌انگیزی منتظر شما است

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 4

بخش Photo Mode با تغییرات اندک در این نسخه هم وجود دارد

نکات مثبت

تغییر فصل‌ها تنوع بازی را بالا برده‌ است

آزادی عمل بالای بازیکن

مسابقات جذاب

دنیای پرجزئیات و خیره‌کننده

حس رانندگی بهتر از همیشه است

تنوع ماشین‌ها

نکات منفی

مکان‌های Fast Travel قیمت بالایی دارند و در نهایت مجبور می‌شوید مسافت‌های طولانی را برای شرکت در یک مسابقه طی کنید

منوی بازی بیش از پیچیده و شلوغ است

و در پایان

Forza Horizon 4 بی‌شک یکی از مفرح‌ترین بازی‌های مسابقه‌ای و رانندگی موجود در بازار است، عنوانی که پس از شروع به سختی می‌توان از آن دل برید.

Verdict

Forza Horizon 4 is without a doubt one of the most entertaining racing games available, a game which the player would have a hard time letting go of

Score: 9.5

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت