سمسارها چه کنند تا ورشکست نشوند؟

0

گلونی: سمسارها چه کنند تا ورشکست نشوند؟

افزایش قیمت اجناس نو باعث شده تمایل مردم به فروش کالاهای دست دوم‌ کاهش یابد و در صورت فروش این اجناس، خرید و فروش‌های اینترنتی جای سمساری‌ها را گرفته است؛ تا جایی که به گفته رئیس اتحادیه سمسارها و امانت‌فروشان، تقریبا جنسی به بازار سمساران وارد نمی‌شود که بخواهند بفروشند.

پایگاه خبری گُلوَنی، محسن فراهانی: این روزها به دلیل شرایط بد اقتصادی، مردم رغبتی به خرید کالاهای گران موجود در بازار نشان نمی‌دهند و از طرفی اجناس دست دوم خود را نیز همچون یک گل نازک‌نارنجی در پرو‌بال خود حفظ می‌کنند.

مردم هرگز قصد فروش آن وسایل را ندارند. گویا این اتفاق منجر به کسادی بازار سمساران شده است. در زیر می‌توانید یادداشتی را در همین زمینه بخوانید.

چند سال پیش یک میز تحریر داشتیم. یک روز تصمیم گرفتیم آن را به سمسار بفروشیم.

میز تحریر سال‌ها بود که در خانه‌ی ما جا خوش کرده بود. من در کودکی کنار دیواره‌ی آن میز با خودکار نوشته بودم «پرسپولیس قهرمان».

خلاصه ممد سمسار به خانه‌ی ما آمد و گفت آن میز به درد نمی‌خورد. آشغال است. خریدار ندارد.

من اگر این میز را بخرم حداقل ۲ یا ۳ سال باید در مغازه‌ام خاک بخورد تا با هزار بدبختی بتوانم آن را بفروشم. در ضمن روی دیواره‌ی آن نوشتید «پرسپولیس قهرمان».

سمسارها چه می‌کنند؟

خلاصه پس از مدتی سمسار راضی شد تا با پرداخت مبلغ بسیار ناچیزی آن میز را از خانه ما خارج کند.

فردا عصر به منزل یکی از همسایه‌ها رفتم تا با پسر دبستانی‌شان ریاضی کار کنم. ناگهان چشمم به میز تحریر افتاد.

از پدر خانواده پرسیدم این میز از کجا خریده‌اید؟ پدر خانواده گفت میز را از ممد سمسار خریدیم.

وقتی پرسیدم به چه قیمتی؟ مبلغی را گفت که دود از سرم بلند شد. ممد سمسار میز تحریر ما را تقریباً ۲۰ برابر قیمتی که از ما خریده بود به این خانواده فروخته بود.

وقتی به پدر خانواده گفتم چرا اینقدر گران خریدی، پاسخ داد: «چون ممد سمسار گفت از این میز تو دنیا فقط دوتا هست. یکی اینه که روش نوشتن پرسپولیس قهرمان، یکی دیگه هم هست که روش نوشتن استقلال قهرمان. اون یکی دست امیر قلعه‌نوییه».

خلاصه می‌توان گفت هنوز بازار سمسارها گرم است. هنوز هم آنها می‌توانند بخرند و بفروشند. به شرطی که مثل ممد سمسار نباشند.

پایان پیام

گلونی: سمسارها چه کنند تا ورشکست نشوند؟

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت