پناهگاه‌های سری FALLOUT، از کسل کننده‌ترین تا به یاد ماندنی‌ترین- قسمت دوم

0

"ترجمه شده از وبسایت PC Gamer"

همانطور که می‌دانید و در قسمت قبلی این مقاله به آن اشاره شد، Vaultها بخش بزرگی از دنیای سری بازی Fallout را تشکیل می‌دهند. این Vaultها توسط شرکت Vault-tec به منظور انجام آزمایشات مختلف بر روی ساکنین ساخته شده‌اند. لیستی که در زیر مطالعه خواهید کرد ادامه‌ی مستقیم قسمت اول این مقاله می‌باشد. پس هرچه به پایان مقاله نزدیک‌تر شوید Vaultهای جالب‌تری در انتظارتان خواهد بود.

(Vault 118 (Fallout 4: Far Harbor

vault 118

آیا آماده‌ی حل معمای قتل هستید؟ Vault 118 که زیر یک هتل در دست ساخت بود هیچوقت کامل نشد و آزمایشی که قرار بود در آن انجام شود ( قراردادن امکانات عالی و لوکس در اختیار افراد معروف و سرشناس هالیوود و قرار دادن کلاس کارگر به صورت فشرده در اقامت‌گاه‌هایی تنگ و کوچک) هیچوقت اتفاق نیوفتاد. با این حال باز هم اتفاقات زیادی در این پناهگاه رخ می‌دهد. یک Robobrain (نوعی ربات در بازی‌) به قتل می‌رسد و وقتی شما به این پناهگاه می‌رسید می‌توانید در نقش یک کاراگاه به تحقیق بپردازید،‌ از مظنونین بازپرسی کنید و در نهایت شخصی را متهم کنید. انجام این کار لذت بخش است و Loot خوبی را می‌توان به دست آورد.

این Vault و ماموریت در بین جامعه‌ی هواداران Fallout بسیار مورد بحث است. زیرا شباهت‌های فراوانی با Autumn Leaves for Fallout: New Vegas که یکی از ماد های ساخته شده توسط یکی از هواداران بازی است دارد. در آن ماد نیز یک معمای قتل مربوط به یک ربات وجود دارد. با اینکه به نظر می‌رسد این شباهت و کپی برداری برای سازنده‌ی آن ماد زیاد مهم نیست اما دوست داشت که حداقل نامی از او برده شود. با این حال شرکت Bethesda کپی برداری از این ماد را به طور کامل رد کرد.

(Vault 114 (Fallout 4

vault 114

فقط شرکت Vault-Tec می‌تواند یکی از ایده‌های خوب خود را خراب کند. Vault 114 برای سیاستمداران و افراد ثروتمند در نظر گرفته شده بود و قرار بود این افراد مجبور به زندگی اسفناک در آپارتمان‌هایی بسیار کوچک با دست‌شویی های مشترک بشوند و زندگیشان در دست یک Overseer دیوانه، بدون شلوار! که Abraxo میخورد (نوعی ماده شوینده در دنیای Fallout) و Soup Can Harry نام دارد باشد.

متاسفانه ساخت این پناهگاه هیچوقت تکمیل نشد و به نظر می‌رسد کسی در آن زندگی نکرد. البته به نیمه‌ی پر لیوان نگاه کنیم. این پناهگاه جایی است که در آن بهترین همراهتان در بازی Fallout 4 که یک کاراگاه ربات به اسم Nick Valentine می‌باشد را ملاقات خواهید کرد و با یک گانگستر به اسم Skinny Malone مبارزه می‌کنید. همچنین می‌توانید به مصاحبه‌ی استخدامی ضبط شده‌ی Soup Can Harry نیز گوش کنید که خود یک پاداش واقعی است.

(Vault 106 (Fallout 3

vault 106

طبق استاندارد‌های Vault-Tec آزمایشی که در این پناهگاه انجام شد اصلا خلاقانه نبود. 10 روز بعد از بسته شدن در‌های این پناهگاه منابع‌ هوا را از مخدر های روان گردان پر کردند. همه دیوانه شدند و یکدیگر را کشتند. خوب… اممم…بله… مواد مخدر روان گردان باعث میشود افراد کار‌های دیوانه وار انجام دهند. آفرین به همگی!

البته بازدید از این مکان ترسناک و مشوش کننده است. در حالی که در این پناهگاه جست و جو می‌کنید کمی از مخدری که هنوز در هوا باقی مانده را استشمام و شروع به دیدن چیز‌های عجیب می‌کنید و گاهی شما Vault را نو و پر جمیعت و گاهی Vault را به صورت یک خرابه‌ی پوسیده می‌بینید.

شما همچنین فرض می‌کنید که پدرتان، Butch، و دیگر ساکنین Vault 111 در آن‌جا حضور دارند. این افراد که آن‌ها را در توهم خود ‌می‌بینید به شما حمله می‌کنند ( و وقتی شما می‌خواهید به آن‌ها حمله کنید ناپدید می‌شوند) در همین حین شما مورد حمله‌ی ساکنین واقعی و دیوانه‌ی Vault 106 نیز قرار می‌گیرید. بازدید از این پناهگاه یک تجربه‌ی به یاد ماندنی خواهد بود.

(Vault 12 (Fallout

vault 12

رادیواکتیو چگونه کار می‌کند؟‌ Vault-Tec سعی کرد پاسخ این سوال را بفهمد. آن‌ها هزار نفر را وارد Vault 12 کرده و از بسته شدن در‌های این پناهگاه هنگام سقوط بمب‌ها خودداری نمودند. معذرت‌خواهی‌ می‌کنیم، ولی معذرت خواهی نمی‌کنیم شهروندان!

نتیجه‌ی آزمایش این بود که رادیواکتیو برای انسان‌ها اصلا چیز خوبی نیست! ساکنین تبدیل به Ghoulهای زشت و همچنین Glowing one‌ها شدند (نوعی ازGhoul ها در سری بازی که به دلیل جذب بیش از حد رادیواکتیو می‌درخشند) و وقتی شما به این Vault می‌رسید ساکنینش را این موجودات تشکیل می‌دهند. سوپرایز بزرگ Vault 12 این است که همه‌ی Ghoulها فقط یک هیولا نیستند. Ghoul‌ها می‌توانند افراد خوبی باشند و برخلاف شرایط غم‌انگیزشان به زندگی ادامه می‌دهند. این موضوع در دیگر بازی‌های سری Fallout نیز قابل مشاهده است. اکثر Ghoulهای Vault 12 به سطح زمین آمدند و شهر Necropolis که شهر Ghoulها می‌باشد را تشکیل دادند.

(Vault 11 (Fallout: New Vegas

vault 11

آزمایش انجام شده در Vault 11 واقعا آزمایش شومی بود. به ساکنین گفته شده بود که باید هر سال یک نفر از بین خودشان را قربانی کنند وگرنه همگی خواهند مرد. شما حتی می‌توانید از قربانگاه نیز دیدن کنید. جایی که در آن ابتدا به قربانی بیچاره یک فیلم نشان می‌دهند. این فیلم به ارزش از خود گذشتگی فرد قربانی برای چیزی برتر و عام‌المنفعه تاکید میکند. سپس، پس از اتمام فیلم دیوار‌ها باز‌ می‌شوند و گروهی ربات و تیر‌بار شروع به شلیک می‌کنند. واقعیت غم‌انگیز Vault 11 این است که اگر ساکنین در کنار یکدیگر می‌ایستادند و سالانه کسی را قربانی نمی‌کردند هیچ اتفاق بدی برایشان رخ نمی‌داد.

ما در اینجا راجع به انسان‌ها صحبت میکنیم. طبیعتا آن‌ها گزینه‌ی قربانی کردن را انتخاب کردند. این انتخاب باعث انواع درگیری، توطئه چینی، خیانت و قتل شد. در نهایت فقط 5 نفر از ساکنین این پناهگاه زنده باقی‌ ماندند. این افراد پس از اینکه متوجه شدند همه‌ی این قتل‌ها بی‌دلیل و بیهوده بوده تنها راهی که به نظرشان عاقلانه بود را انتخاب کردند. آن‌ها تصمیم به خودکش گرفتند. اما موفق به خودکشی نشدند. چون یک نفر از آن‌ها به 4 نفر دیگه شلیک کرد و آن‌ها را کشت. چه انسان‌های خوبی، نه؟ در بین همه‌ی پناهگاه‌ها به نظر می‌رسد این یکی بیش از بقیه طبیعت انسان را به طور دقیق به نمایش می‌گذارد.

(Vault 8 (Fallout 2

vault 8

تقریبا 1000 نفر در Vault 8 زندگی می‌کردند. قرار بر این بود که در‌های این پناهگاه برای ده سال بسته باقی بمانند و بعد از باز شدن در‌ها ساکنین این Vault به سطح زمین آمده و سعی در بازسازی یک جامعه و نظام اجتماعی داشته باشند. چه مشکلی پیش آمد؟‌ خوب، در واقع هیچ مشکلی پیش نیامد. Vault 8 یک موفقیت فوق‌العاده بود و نشان داد که در صورت پرهیز از انجام آزمایشات وحشتناک و مخفیانه بر روی تعدادی انسان به دام افتاده در زیر زمین، چه موفقیت‌هایی را می‌توان به دست آورد.

ساکنین Vault 8 در نهایت بنیاد شهر Vault City را پایه ریزی کردند. Vault City یک شهر در حال پیشرفت و بسیار موفق بود اما سیاست‌های انزواگرانه‌اش در نهایت باعث سقوطش شد. خود Vault 8 در شرایط خوبی باقی ماند و تبدیل به جایگاه یکی از بهترین مراکز‌ پزشکی شد. به علاوه شخصیت‌ها و ماموریت‌های خوبی نیز در این پناهگاه یافت می‌شوند.

(Vault 101 (Fallout 3

vault 101

احتمالش کم است که هواداران سری از Vault 101 چند خاطره‌ی خوب نداشته باشند. این پناهگاه جایی است که در آن به دنیا می‌آیید و در چند صحنه که در واقع مراحل آموزشی بازی هستند بزرگ شدن شخصیت خود را می‌بینید و تجربه می‌کنید. شما اوقات خوش بسیار را در این Vault سپری می‌کنید. برای اولین بار با BB gun خود به یک Radroach (نوعی سوسک جهش یافته در سری Fallout) شلیک می‌کنید، یکی روبات با اره‌ی چرخی کیک تولد شما را می‌برد، در آزمون GOAT شرکت می‌کنید، آن Butch عوضی را با چوب بیسبال تا حد مرگ کتک می‌زنید…..و بله، متوجه می‌شوید که پدرتان در تمام سال‌های عمرتان به شما دروغ گفته و شما را به حال خود رها می‌کند تا بمیرید. چه قدر خاطره!

حقیقت هولناک Vault 101 این است که قرار بود در‌هایش برای همیشه بسته باقی بماند. اما این اتفاق نیوفتاد و در ‌های این پناهگاه باز و تبدیل به یکی دیگر از آزمایشات گران قیمت و شکست خورده‌ی Vault-Tec شد. اما تجربه‌ی شروع بازی در این پناهگاه از بدو تولد شخصیتتان تا فرار دارماتیک و خشن وی از این Vault باعث می‌شود تا Vault 101 تبدیل به یکی از خاطره انگیز ترین Vaultهای سری Fallout تبدیل شود.

(Vault 13 (Fallout, Fallout 2

vault 13

حقیقتی که ما از هدف از ساخت Vaultها می‌دانیم (که آن‌ها مکان هایی برای انجام آزمایشات اجتماعی و علمی به طور شیطانی و مخفی هستند) برای اولین بار در Vault 13 فاش شد. قرار بود درهای این پناهگاه برای 200 سال بسته بماند اما نه به دلیل محافظت از ساکنین در مقابل خطرات جهان بیرون بلکه قصد داشتند اثرات قرنطینه شدن و انزوای طولانی مدت بر روی ساکنین را مورد مطالعه قرار دهند.

وقتی بخش‌هایی از سیستم تصفیه آب این Vault از کار افتاد، Overseer این پناهگاه افرادی را به منظور جست‌‌وجو برای قطعات جایگزین به دنیای بیرون فرستاد. وقتی یکی از این ساکنین از دنیای بیرون با قطعات مورد نیاز برگشت، Overseer ابتدا او را به عنوان یک قهرمان معرفی کرد اما از ترس اینکه نکند دیگر ساکنین نیز بخواهند Vault را ترک کنند و به دنیای بیرون بپیوندند، Overseer، وی را از پناهگاه اخراج و تبعید کرد. باید از آزمایش Vault 13 مراقبت می‌شد حتی اگر این کار به معنی اخراج ناجی این پناهگاه می‌بود. مخفی کردن حقیقت از ساکنین Vaultها و صلب آزادی از این افراد به بهانه‌ی حفاظت از آن‌ها، تِمی است که در تمام سری Fallout ما شاهدش هستیم.

(Vault 112 (Fallout 3

vault 112

قرار دادن بدن در حالت سرمازیستی و وصل کردن ذهن به نوعی دستگاه واقعیت مجازی که مدینه‌ی فاضله‌ای را برای شما شبیه سازی می‌کند، بهترین روش برای گذران وقت در زیر زمین می‌باشد. البته باید گفت متاسفانه در اینجا با شرکت Vault-Tec سروکار داریم و در زیر پوست این مدینه‌ی فاضله‌ی مجازی اما شاد و آرام که با نام Tranquility Lane simulation (شبیه‌ساز مسیر آرامش) شناخته می‌شود، جهنمی شکنجه‌آور وجود دارد. Stanislaus Braun که Overseer پناهگاه شماره‌ی 112 می‌باشد، دیوانه‌ای سادیستی است که از شبیه‌سازی که خود ساخته است برای کمین کردن و به قتل رساندن ساکنین Vault 112 به صورت مجازی استفاده می‌کند. سپس وی حافظه‌‌شان را پاک می‌کند و دوباره آن‌ها را به قتل می‌رساند. این ماجرا تقریبا تا ابد ادامه دارد.

شما می‌توانید وارد این شبیه‌ساز بشوید و با بهره‌مندی از راهنمایی‌های Braun دیگر ساکنین را به صورت فیزیکی و روانی شکنجه بدهید. این شکنجه می‌تواند به گریه انداختن یک کودک خردسال باشد و یا اینکه همه‌ی ساکنین را در حالی که به شکل یک کودک قاتل درآمده‌اید با ضربات چاقو بکشید. البته، آزاد کردن ساکنین این پناهگاه از شکنجه‌ی بی‌پایان Braun فقط به‌وسیله‌ی کشتن آن‌ها در دنیای واقعی میسر است که خود نوعی حرکت شفقت آمیز محسوب می‌شود.

(Vault 21 (Fallout: New Vegas

vault 21

هر اتفاقی که در یک قوطی حلبی زیر وگاس می‌افتد در همان جا باقی‌ می‌ماند…البته این موضوع برای Vault 21 صدق نمی‌کند. Vault-Tec با حکمت و خرد بی‌نهایتی که دارد تصمیم گرفت یکی از پناهگاه‌ها را پر کند از افرادی که به قمار کردن اعتیاد دارند. البته اگر همه‌ چیز را در نظر بگیریم، به طور شگفت‌آوری این جامعه که فقط از قماربازان تشکیل شده بود خوب عمل کرد به طوری که از بازی‌هایی که شانس در آن‌ها دخیل بود برای حل اختلافات استفاده می‌کردند. در نهایت Robert House این پناهگاه را تصاحب و شروع به بازسازی آن کرد.

Vault 21 سرنوشتی بسیار بهتر از دیگر Vaultها داشت و تبدیل به یک کازینو و هتل شد. حتی درب اصلی این پناهگاه نیز تبدیل به یک تابلو برای هتل شد. بازدید از این پناهگاه بسیار لذت بخش است. زیرا بر خلاف دیگر Vault ها که یک قوطی آهنی متعفن مرگ‌آلود هستند، در این پناهگاه می‌توانیم یک زندگی واقعی را ببینیم. شما حتی می‌توانید یک اتاق شخصی و دائمی در این هتل به دست آورید.

(Vault 108 (Fallout 3

vault 108

کم پیش می‌آید که هوادران سری Fallout راجع به Vaultهای این سری به بحث به پردازند و حرفی از Gary زده نشود. من واقعا امیدوار بودم که Vaultیی بهتر از Gary پیدا شود تا کمی فضای بحث‌ها تغییر کند. اما باید بگویم که من با بقیه در این یک مورد موافقم. Gary. Gary؟ Gary!

Vault 108 آزمایشی بود تا مشخص شود مردم هنگام وقوع بحران، بدون رهبری و با وجود تعداد زیادی اسلحه چگونه رفتار خواهند کرد. برای این پناهگاه یک Overseer تعیین شد که به دلیل ابتلا به سرطان پیشرفته بعد از چند ماه می‌مرد. همچنین در این پناهگاه یک سیستم تولید برق خراب و یک اسلحه‌خانه‌ی کامل تعبیه شده بود. چه اتفاقی می‌افتد اگر در جایگاه رهبر خلاء وجود داشته باشد و در عین حال لامپ‌ها خاموش باشند و اسلحه‌ها در دسترس؟‌

حقیقتش را بخواهید ما هم نمی‌دانیم. عجیب است اما، در Vault 108 سیستم‌های شبیه‌سازی انسان نیز قرار داده شده بود. تا جایی که به ما مربوط می‌شود، این موضوع، با آزمایشِ نبود رهبری اصلا جور در نمی‌آید اما ما را به Gary می‌رساند. (در واقع به چند Gary می‌رساند!). Gary یکی از ساکنین Vault 108 بود که چندین بار کلون شده بود و هر یک از کلون‌ها فقط کلمه Gary را می‌توانست بر زبان بیاورد و هر کلون از کلون قبلی خشن‌تر بود…حداقل در برابر کسانی که Gary نبودند. Gary بیش از 50 بار شبیه‌سازی شد که کمی بیش از حد مجاز است! در نهایت تنها بازماندگان این Vault تعدادی Gary با شماره‌های مختلف‌اند که از دیدار با شما اصلا خوشحال نیستند.

بازدید از این پناهگاه و دیدار با چند Gary قطعا تجربه‌ای سورئال و به‌ یاد ماندنی خواهد بود. Vault 108 تنها جایی نیست که Gary در آن پدیدار می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید Gary شماره 23 به‌گونه‌ای موفق می‌شود از این پناهگاه فرار کند. در یکی از DLCهای بازی به نام Operation: Anchorage گروه Brotherhood این Gary فراری را پیدا می‌کنند. آن‌ها از فرط خستگی از رفتار Gary که چیزی جز اسم خود را نمی‌توانست بگوید و به منظور جدا کردن Pip-Boy وی، دستش را قطع می‌کنند. در یکی از پناهگاه‌ها در نسخه‌ی چهارم بازی نیز تعدادی وسیله‌ی کمک آموزش الفبا وجود دارند که به طوری چیده‌ شده‌اند که اسم Gary را تشکیل می‌دهند. آیا Gary دیگری فرار کرده بود و صاحب فرزند شده بود؟

Vault 76 ؟

fallout 76

ما هنوز چیز زیادی از Fallout 76 نمی‌دانیم و هنوز معلوم نیست خود Vault چه نقشی در داستان ایفا خواهد کرد. آیا فقط مکانی برای دریافت ماموریت می‌باشد؟ یا بخشی از یک پایگاه؟ و یا شاید داستان مخصوص به خود را دارد… تا دو ماه دیگر پاسخ این سوالات را بدست می‌آوریم. Fallout 76 در روز چهارشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۷ برای PC، Xbox One و PlayStation 4 عرضه خواهد شد.

آیا با انتخاب‌های این مقاله موافقید؟‌ به نظر شما باید از چه Vault‌های دیگری نام برده می‌شد؟‌ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مترجم: فردین درویش

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت