نقد و بررسی بازی Strange Brigade

0

نقد و بررسی Strange Brigade

به قلم: محمد کیانی

فراعنه و مصر باستان، یکی از موضوعاتی هستند که همواره مورد توجه قرار گرفته و آثار مختلفی بر مبنای آن‌ها خلق شده است. در طی قرن بیستم و به خصوص در دهه 1930، سریال‌های مختلفی با تم مصر باستان، فراعنه شیطانی، مقبره‌های گمشده و … ساخته شدند. اگرچه امروزه با تغییر سلیقه مخاطبان کمتر شاهد این چنین آثاری هستیم، اما کماکان مصر باستان به اندازه‌ای جذابیت دارد تا باز هم شاهد ساخته شدن این دسته از عناوین باشیم.

پس از عرضه چند نسخه از سری Sniper Elite در دو نسل اخیر، استدیو Rebellion تصمیم گرفته است تا اثری جدید و متفاوت را به کارنامه خود اضافه کند. ماحصل تلاش این استدیو Strange Brigade است. بازیی در سبک Co-operative Shooter که مصر باستان را نیز به عنوان تم اصلی خود برگزیده است.

داستان Strange Brigade در مورد گروهی است که به حل و فصل موارد عجیب و ماورا الطبیعه می‌پردازند. در ابتدای بازی اعضای این گروه متوجه می‌شوند که ملکه شیطانی، Seteki، در حال رستاخیز دوباره است و تصمیم دارد تا بوسیله خدمت کارانش بر زمین حکومت کند. حال با علم بر این موضوع، این وظیفه Strange Brigade است تا مانع عملی شدن نقشه‌های شوم ستکی شوند.

داستان بازی را می‌توان در همین سطور خلاصه کرد و در خلال بازی شاهد هیچ نکته قابل توجه یا پیچش داستانی نیستیم. صرفا باید از یک محیط به محیط دیگر برویم و اهداف نهایی را انجام دهیم تا سرانجام بتوانیم با شخص ستکی رو برو شده و او را شکست دهیم. بیشتر بار روایی داستان بر روی کات سین هایی است که در ابتدای هر مرحله پخش می شود که به مانند سریال های دهه 30، سیاه و سفید هستند. علاوه بر کات سین‌ها نوشته‌هایی نیز وجود دارند که توضیحاتی را درباره گذشته کاراکترها و… می دهند.

در زمینه پرداخت شخصیت‌ها، بازی کار خود را آنگونه که لازم است انجام نمی‌دهد. در هنگام شروع بازی به ناگهان با اعضای گروه آشنا می‌شوید و بدون اینکه اطلاعات چندانی جز نوشته‌های ذکر شده درباره گذشته چهر کاراکتر بازی داشته باشید، باید آن‌ها را پذیرفته و با آن‌ها همراه شوید. این موضوع سبب می‌شود تا حس کنید که در حالی وارد بازی شده‌اید که بخش مقدمه آن گذشته و شما نتوانسته‌اید آن را مشاهده کنید. اگرچه Strange Brigade بازیی چندان جدی نیست و این جدی نبودن خود را به طرق مختلف نشان می‌دهد، اما بهتر بود که سازندگان، مخاطب را بهتر با کاراکترها آشنا می‌کردند. بخش داستانی بازی حدودا 12 ساعت به طول می‌انجامد و به طور کلی به 3 منطقه و 9 مرحله تقسیم شده است. خشبختانه این بخش تنها به کشتن دشمنان در یک منطقه و سپس رفتن به منطقه‌ای دیگر خلاصه نشده است و شاهد معماهای مختلف اما ساده ای هستیم که بعضا حل کردن آن‌ها برای پیشبرد بازی لازم بوده و یا دسترسی به صندوق‌هایی با جوایز مختلف را به همراه دارد.

جدا از بخش داستانی، در Strange Brigade شاهد دو مود Score Attack و Horde Mode نیز هستیم. در بخش هورد مود همانطور که از نام آن مشخص است باید در مقابل موج‌های حملات دشمنان مقاومت کنید. ابتدا بازی را با ساده ترین سلاح‌ها آغاز می‌کنید و پس از اتمام هر موج می‌توانید با پولی که از کشتن دشمنان به دست آورده‌اید سلاح‌های بهتری برای ادامه کار خریداری کنید. با گذر از چند موج قسمت‌هایی تازه از محیط نیز در دسترس قرار می‌گیرند و سبب می‌شود تا در مبارزات فضای بیشتری در اختیار داشته باشید. در Score Attack در مراحل بسته‌ای قرار می‌گیرید و باید با انجام رساندن اهداف مختلف و کشتن دشمنان امتیاز کسب کنید.

متاسفانه تمام محتوای قابل ارائه Strange Brigade محدود به این 3 بخش است و در کنار تمام خوبی‌هایش، این کمبود محتواست که بیشترین ضربه را به این بازی زده است و همین مورد سبب می‌شود تا تقریبا پس از 20 ساعت بازی، آن را کنار بگذارید.

برای شروع بازی می بایست از میان 4 کاراکتر بازی انتخاب کرد. هرکدام از از این کاراکترها توانایی و قابلیت‌های مخصوص به خود را دارد که سبب ایجاد تفاوتی هرچند اندک میان آن‌ها شده است. برای مثال Frank از خط سلامتی بیشتری برخوردار است و یا Gracie در مبارزات از راه نزدیک بهتر از سایرین عمل می‌کند. در بازی چند نوع مشخص سلاح وجود دارد که با پولی که از انجام مراحل به دست می آید قابل خریداری هستند. سلاح‌های بازی نه تنها تعداد کمی دارند، بلکه در دسته‌های محدودی نیز قرار می‌گیرند و از این نظر بازی بسیار ضعیف عمل می‌کند. نکته منفی دیگری که در این میان وجود دارد گان پلی بازی است که نمی تواند حس در دست داشتن سلاح‌های مختلف را به خوبی منتقل کند. اگرچه آمار و ارقام مربوط به هر سلاح از دیگیری متمایز است اما تفاوت سلاح‌ها صرفا به همین موارد خلاصه می‌شود و هنگام تیراندازی با دو اسلحه که در یک دسته قرار می‌گیرند تفاوت چندانی میان آن‌ها حس نخواهید کرد.

نکته مثبتی که در مورد سلاح‌ها وجود دارد، امکان ارتقای آن‌ها به وسیله سنگ‌هایی است که بعضا در طی مراحل به دست می‌آیند. قابلیت‌های موقتی که این سنگ‌ها به سلاح‌های بازی اضافه می‌کنند بعضا در نبردهای شلوغ بازی و در مقابله با دشمنان سر سخت نجات بخش شما هستند. در کنار سلاح‌های اصلی، در هر مرحله جعبه‌هایی وجود دارند که با پول جمع آوری شده قابل باز شدن هستند و سلاح‌هایی قدرتمند تر و با مهمات محدود را در اختیار بازیباز می‌گذارند. با توجه به ماهیت رندوم سلاح‌های ویژه و کمبود تنوع میان سلاح‌های اصلی، شاید بهتر بود که سازندگان مدل‌های ضعیف تر سلاح‌های ویژه را نیز در بازی قرار می‌دادند. علاوه بر سلاح ها، هر کاراکتر دارای یه قدرت منحصر به فرد در قالب یک Amulet است که برای فعال شدن آن می‌بایست روح دشمنان کشته شده را جمع آوری کرد. در طی بازی، مواقع مختلفی پیش می‌آید که تعداد زیاد دشمنان کار را برای ادامه دشوار می‌کنند. در این زمان استفاده از تله‌های مختلفی که در محیط قرار گرفته‌اند بسیار راهگشا است. تله‌های محیطی بازی از تنوع قابل قبولی برخوردار هستند و اکثرا باعث نابودی تعداد بالایی از دشمنان می‌شوند.

اگرچه Strange Brigade را می‌توان کاملا به صورت تک نفره تجربه کرد، اما لذت واقعی بازی در مبارزات گروهی بود و این مورد را به خصوص زمانی درک خواهید کرد که یک تیم هماهنگ در کنار شما قرار داشته باشد.

در زمینه موسیقی، بازی نکته مثبت خاصی برای ارا ئه ندارد. با اینکه سازندگان تلاش کرده‌اند تا آهنگ‌ها متناسب با تم بازی باشند، اما هیچکدام از قطعه‌ها به یاد ماندنی از کار در نیامده‌اند و پس از اتمام بازی به سرعت آن‌ها را فراموش خواهید کرد. صداگذاری بازی اما تقریبا بدون ایراد انجام شده است. به طور کلی کاراکترهای بازی کم حرف می‌زنند اما معدود دیالوگ‌هایشان به صورت قابل قبولی بیان شده است. جدا از کاراکترهای اصلی، گوینده ای که در طی بازی وقایع را توضیح می‌دهد و مزه پرانی می‌کند از نکات مثبت بخش صداگذاری به شمار می آید.

در بخش گرافیک Strange Brigade را نمی‌توان اثری چندان قدرتمند دانست و گرافیک بازی تا حدی با بازی‌های روز فاصله دارد. مدل سازی کاراکترهای اصلی و سلاح‌ها در نگاه اول به خوبی صورت گرفته است اما وقتی وارد جزئیات می شویم حرف چندانی برای گفتن ندارند. محیط‌های بازی اکثرا بزرگ و شلوغ هستند اما در عین حال شاهد آبجکت‌های کپی و پیست شده زیادی در طی مراحل هستیم. با این حال مراحل بازی از طراحی هنری خوبی برخوردار هستند که حس و حال لازم را به مخاطب القا خواهد کرد. کم کاری سازندگان در بخش گرافیک در زمینه طراحی دشمنان به اوج خود می‌رسد. به گونه‌ای که برای هر نوع از دشمنان تنها یک مدل طراحی شده و در بازی تنها به تکرار مکرر همان مدل، بدون هیچ تغییری، اکتفا شده است. با وجود این مشکلات، افکت‌های بازی جالب و چشم نواز از کار در آمده‌اند و از نکات مثبت این بخش به حساب می‌آیند.

به طور کلی گرافیک بازی چندان از سطح متوسط فراتر نمی‌رود و نمی‌تواند نمره قابل قبولی را به خود اختصاص دهد.

بازبینی تصویری

علاوه بر مومیایی‌ها با اسکلت‌ها نیز خواهید جنگید

گاه در صندوق‌های بازی جوایزی جز پول پیدا می‌کنید

با پیدا کردن تمام Relic های هر مرحله می‌توانید Amulet های جدیدی آزاد کنید

طراحی برخی از مراحل بازی ستودنی است

بعضی از سلاح‌های ویژه (مانند Flamethrower در تصویر) تاثیرگذار تر از سایرین عمل می کنند

نکات مثبت

-یک Co-op Shooter قابل قبول

-وجود راه های متنوع برای از بین بردن دشمنان

-گوینده بازی

نقاط منفی

-عدم تنوع سلاح‌های اصلی

-گرافیک فنی متوسط

-کمبود محتوا با توجه به قیمت

و در پایان

Strange Brigade به عنوان جدیدترین تلاش استدیو Rebellion برای امتحان سبکی جدید، بازی قابل قبولی به شمار می‌رود. همانطور که در نقد ذکر شد، بازی از نقاط قوت مختلفی بهره می‌برد و به عنوان یک co-op shooter گلیم خود را به خوبی از آب بیرون می‌کشد؛ اما در عین حال مشکلات مختلفی نظیر کمبود محتوا نیز دارد که سبب می‌شود نتوان آن را به عنوان اثری کم نقص معرفی کرد. Strange Brigade ارزش یک بار تجربه کردن را دارد؛ اما بهتر است تا زمان تخفیف خوردن برای خرید آن صبر کنید.

Verdict

Strange Brigade, being Rebellion's latest try for a new genre, is an acceptable game. The game has various positive traits and as a Co-Op Shooter does what's best for it; that said, it has also some issues like it's lack of end-game content which makes it less of an almost flawless game.

Score: 7.5 – PC Version

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت