پیش‌نمایشی بر Forza Horizon 4

0

پیش‌نمایشی بر بازی Forza Horizon 4

"به قلم صدرا شریعتی"

سری Forza Horizon را می‌توان گفت مفرح‌ترین بازی مسابقه‌ای در تاریخ گیمینگ است. این سری با دادن کلید ماشین‌هایی که در دنیای واقعی چشممان هم نمی‌خورد(و احتمالا نخواهد خورد) و رانندگی با این ماشین‌ها در دنیایی که هیچ قانونی در آن نیست و فقط منظره‌های زیبا است که شما را به توقف وادار می‌کند، توانسته تجربه‌ای متفاوت و برتر از دیگر بازی‌ها را ارائه دهد.

دو سال پیش Forza Horizon 3 عرضه شد که در استرالیا جریان داشت و توانست همه را متحیرِ منظره‌ها، تنوع در گیم‌پلی و البته ماشین‌هایش کند و جایزه بهترین بازی ورزشی/مسابقه‌ای را هم ببرد. نوآوری و انقلابی که در نسخه سوم این بازی پیاده شده بود ما را با این سوال تنها می‌گذارد: آیا نسخه چهارم می‌تواند تجربه‌ی بهتری ارائه دهد؟

برای نزدیک شدن به پاسخ این سوال بیایید به چند سوال دیگر پاسخ دهیم و ببینیم سازندگان چگونه می‌خواهند تجربه‌ای متفاوت را برایمان فراهم کنند.

بازی روی چه پلتفرم‌هایی منتشر می‌شود؟

مانند نسخه‌ی پیشین، بازی روی Xbox One و PC منتشر می‌شود و از ویژگی Xbox Play Anywhere هم پشتیبانی می‌شود. هم‌چنین در Xbox One X بازی را می‌توان به دو صورت 4K یا ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کرد.

کجا رانندگی می‌کنیم؟

در نسخه چهارم از این سری به بریتانیا می‌رویم. استدیوی سازنده بازی یعنی Playground games هم در بریتانیا مستقر است. پس منتظر مدل‌سازی‌های مکانی فوق‌العاده باشید.

نقشه بازی بزرگ‌تر از نسخه قبلی است؟

خیر. نقشه بازی به اندازه نقشه استرالیا در Forza Horzion 3 است. شاید انتظار داشته باشید که نقشه بازی در نسخه جدید طبق سنوات گذشته بزرگ‌تر شود اما مسئله این‌جا است که Forza Horizon 4 دارای ویژگی جدیدی به نام تغییر فصول است و این ویژگی خود موجب تنوع بیشتر نقشه بازی می‌شود که در مورد آن صحبت می‌کنیم.

تعداد ماشین‌ها چطور؟

Forza Horizon 4 دارای بیش از ۴۵۰ ماشین است. شاید این تعداد ماشین در مقابل تعداد بیش از ۷۰۰ ماشین Forza Motorsport 7 چیزی نباشد اما در نظر بگیرید که Forza Horizon 3 ۱۰۰ ماشین کم‌تر از نسخه چهارم دارد. هر ماشین هم درخت مهارت‌های خود را دارد و به صورت جداگانه‌ای آپگرید می‌شود.

تغییر فصول دقیقا چه تاثیری روی بازی می‌گذارد؟

این ویژگی جدید بازی است که با Forza Horizon 4 قرار است معرفی شود. فصل‌های بازی به صورت زمان‌بندی شده‌ای تغییر می‌کنند. این زمان‌بندی هم به صورت هفتگی است. یعنی هر هفته شما یک فصل از فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان را تجربه خواهید کرد. نکته دیگر این است که تمام بازیکنان دیگر بازی هم تجربه‌ی مشابهی در تغییر فصول با شما دارند. یعنی اگر شما در تابستان رانندگی می‌کنید، بازیکن دیگری که کنار شماست هم در تابستان مشغول رانندگی است.

اما تغییر فصول موجب باز شدن نقاط دیگری از نقشه هم می‌شود. برای مثال فرض کنید شما در تابستان از کنار یک دریاچه‌ای باید رد شوید تا به مقصدتان که آن طرف دریاچه است برسید. اما در زمستان این دریاچه یخ زده است و یک مسیر یخی و لغزنده برایتان باز می‌شود که می‌توانید روی آن رانندگی کنید. یا مثلا در پاییز یک رودخانه کم‌آب سرعت شما را کند می‌کند و همین رودخانه در تابستان خشک شده و شما با سرعت بیشتری رانندگی می‌کنید. به این ترتیب هر هفته نوع رانندگی شما تغییر می‌کند و چالش‌های جدیدی برایتان در رانندگی ایجاد می‌شود. مثلا رانندگی در برف با رانندگی در بین انبوه برگ‌های پاییزی متفاوت است. در فصل‌های مختلف رویدادهای مختلفی هم برگزار می‌شود که شما می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.

راننده قابل شخصی‌سازی است؟

بله. ۱۴ شخصیت و ۵۰۰ گزینه ظاهری قابل انتخاب و ۵۰ حرکت نمایشی یا همان اِموت (emote) وجود دارد. لباس‌های شخصیت شما با بازی کردن و شرکت در مسابقه‌های مختلف به دست می‌آید. البته می‌توان لباس‌ها را مستقیم هم خریداری کرد که احتمالا در این‌جا پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای وارد می‌شوند.

قابلیت خرید و فروش ماشین‌ها با دیگر بازیکنان وجود دارد؟

بله. مانند نسخه‌های پیشین شما می‌توانید ماشین‌ها را در Auction House خریداری کنید.

قسمت تک‌نفره چطور است؟

مانند نسخه‌های پیشین شما می‌توانید کل بازی را به صورت تک‌نفره و تنهایی بازی کنید و به مسابقه بپردازید. در این نسخه سازندگان گفته‌اند که اگر آنلاین باشید و در حین مسابقه از سرورها قطع شوید و اتصال خود را از دست دهید، مسابقه لغو نمی‌شود بلکه شما با حالت‌ هوش مصنوعی بازیکنانی که بازی می‌کردید یعنی Drivatorها مسابقه را ادامه می‌دهید. حالت‌های مسابقه بازی هم مختلف است و به نظر می‌رسد مانند نسخه‌های پیشین باشد. Showcase eventها هم در این نسخه وجود دارند و قرار است این بار با چیزهایی مثل هاورکرافت مسابقه دهید.

قسمت آنلاین چطور است؟

وقتی به سرورهای بازی وصل شوید و وارد دنیای بازی می‌شوید، شما در حقیقت وارد سروری شده‌اید که تا ۷۲ بازیکن را می‌تواند پوشش دهد. در حقیقت رانندگان واقعی در این دنیا در حال گشت و گذار هستند. نکته متفاوت این نسخه این است که دیگر بازیکنان نمی‌توانند با ماشین‌شان به شما ضربه بزنند و فقط می‌توانند شما را به یک مسابقه دعوت کنند. یک حالت دیگر به نام Forzathon Life هم وجود دارد که در آن حالت‌های مسابقه چند نفره به صورت گردشی وجود دارد و هر یک ساعت تغییر می‌کند و تا ۱۲ بازیکن می‌توانند به آن ملحق شوند. در این حالت بازی، بازیکنان در گروه‌هایی قرار می‌گیرند و به آن‌ها هدف‌های خاصی داده می‌شود تا در مدت زمان یک ساعت تکمیل کنند. در پایان تیمی که بیشترین امتیاز را به دست آورده باشد برنده می‌شود و به مرحله بعد می‌رود تا هدف‌های این مرحله را تکمیل کنند. در کل سه مرحله وجود دارد. در پایان امتیازات بین افراد گروه تقسیم می‌شود. از این امتیازات می‌توان در فروشگاه برای خرید لوازم و تجهیزات استفاده کرد. چالش‌های روزانه و هفتگی هم وجود دارد. چالش‌های روزانه بیشتر مربوط به اچیومنت‌های بازی می‌شوند و چالش‌های هفتگی روی استاد شدن در یک ماشین خاص تمرکز دارند. حالت‌های چند نفره و آنلاین بازی را می‌توان با فشردن دی‌پد‌های کنترلر انتخاب کرد و وارد آن‌ها شد که این ویژگی بازی کردن با دوستان را لذت‌بخش‌ و بدون وقفه می‌کند.

چه چیزهای جدید دیگری به دنیای بازی اضافه شده؟

در دنیای بازی خانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید خریداری کنید. این خانه‌ها هم از نظر زیبایی و باکلاسی و هم از نظر آپگرید کردن ماشین‌ها اهمیت دارند. بعلاوه شما می‌توانید ماشینتان را جلوی خانه پارک کنید و عکس بگیرید. البته این ویژگی فقط در بخش تک‌نفره وجود دارد. ۱۲ نوع خانه وجود دارد که می‌توانید خریداری کنید که از کلبه‌های راحت تا امارت‌های بزرگ تنوع دارد.

ویژگی‌ دیگری که طرفداران مدت‌ها درخواست می‌کردند گزینه «ساخت مسیر» است. با این گزینه شما می‌توانید مسیرهای انتخابی خود را بسازید و ذخیره کنید و حتی آن را با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارید. به این ترتیب می‌توانید برای رفتن به یک مقصد، مسیرهای دیگر بازیکنان را چک کنید تا بهترین یا خوش‌منظره‌ترین مسیر را انتخاب کنید. این ویژگی با توجه به تغییر فصول در بازی و در نتیجه تغییر در مسیرها می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

ویژگی‌ بزرگ دیگر این نسخه معرفی Forza Life است.

Forza Life چیست؟

نسخه‌های قبلی را یادتان هست چطور شروع می‌شد؟ یک فستیوال یا جشنواره رانندگی در یک مکان برگزار می‌شد و رانندگان به آن‌ جا می‌آمدند و مسابقه می‌دادند و جاده‌ها را نابود می‌کردند و آلودگی هوا را بیشتر می‌کردند و بعد به خانه برمی‌گشتند. حالا بازیکنان در بریتانیا در حقیقت زندگی می‌کنند. دلیل اصلی وجود خانه‌ها هم همین است. وگرنه عجیب به نظر می‌رسید که در بهار و تابستان و پاییز و زمستان مستمر در حال رانندگی در بریتانیا باشیم.

در نهایت Forza Horizon 4 قرار است ما را دوباره متحیر کند؟

جواب قطعی این سوال را بعد از عرضه بازی در ۱۰ مهر خواهیم فهمید.

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت