وقتی پلاستیک و نی غوغا به پا می‌کنند

0

گلونی: وقتی پلاستیک و نی غوغا به پا می‌کنند

پایگاه خبری گُلوَنی؛ محسن فراهانی: دولت جامائیکا از اعمال قانون منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف و نی پلاستیکی از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی در این کشور خبر داد.

دولت جامائیکا استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و نی را از ابتدای سال آینده ممنوع کرد. خیلی‌ها با شنیدن این خبر به‌به و چه‌چه کردند و گفتند ببینید، چه‌قدر به فکر محیط زیست خود هستند. ببینید جامائیکایی‌ها فقط به شعار اکتفا نمی‌کنند و مبارزه با پلاستیک را عملی می‌کنند. ببینید آن‌ها چه‌قدر خوب هستند و ما چه قدر بدیم. خلاصه بعضی‌ها در کشور ما کلی از این اقدام دولت جامائیکا حمایت کردند و آن را با اقدامات دولت خودمان مقایسه کردند. اما اگر همین قانون در کشور ما تصویب می‌شد، ما و همان بعضی‌ها چه واکنشی نشان می‌دادیم؟ پیش‌بینی ما را در مطلب زیر بخوانید.

شروع اعتراضات

اگر قانون منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و نی در کشور ما اجرا می‌شد، همین یک عده بحث آزادی عمل را به میان می‌کشیدند. اعتراض می‌کردند که ما نوشابه را با چه بخوریم؟ کمپین راه می‌انداختند. هشتگ «#فری_نی» می‌زدند. نیمه‌شب با اسپری روی دیوار شعار آزادی پلاستیکی می‌نوشتند و فرار می‌کردند. همان‌ها که الان برای دولت جامائیکا سوت و کف می‌زنند.

اقدامات

مردم به مرور در برابر این قانون ایستادگی می‌کنند. در زیرزمین خانه‌ی خود جلسات سری و مخفیانه برگزار می‌کنند و نوشابه را با نی می‌خورند. عده‌ای کیسه‌های پلاستیکی را لای روزنامه می‌گذارند و قاچاقی به فروش می‌رسانند. بعد از مدتی عکس یک آقازاده در اینترنت منتشر می‌شود در حالی که با نی نوشابه می‌خورد و یک پلاستیک پیاز هم در دست دارد. انتشار این عکس اعتراضات را ده برابر می‌کند. مردم به خیابان‌ها می‌ریزند. همان‌ها که الآن برای دولت جامائیکا سوت و کف می‌زنند.

نتیجه

به مرور سیاسیونی پیدا می‌شوند که در انتخابات شعار آزادسازی کیسه پلاستیکی و نی را می‌دهند و مورد استقبال فراوان مردم قرار می‌گیرند. در متینگ‌ها و سخنرانی‌ها پشت تریبون می‌روند و می‌گویند: مردم حق دارند نوشابه را با نی هورت بکشند.

[سوت و جیغ و تشویق حضار]

هر ایرانی یک گونی پلاستیک

[سوت و جیغ و تشویق حضار]

ما با ممنوعیت پلاستیکی مخالفیم. شعار ما آزادی پلاستیکی است.

[سوت و جیغ و تشویق حضار]

همین‌ها که الان برای دولت جامائیکا سوت و کف می‌زنند.

پایان پیام

گلونی: وقتی پلاستیک و نی غوغا به پا می‌کنند

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت