برکه فرهنگ در ایرانیوم فراموش شد

0

گلونی: برکه فرهنگ در ایرانیوم فراموش شد

واقعاً برنامه ایرانیوم هدفش چه بود؟ ایجاد لحظات شاد و مفرح برای ما، با لطیفه‌ای که آقای کارگردان در ایرانیوم برایمان تعریف کرد؟

پایگاه خبری گُلوَنی، بهاره حاصلیان: یک ضرب‌المثل ایرانی هست که می‌گوید:« وقتی در برکه‌ای ماهی نباشد، قورباغه سپه‌سالار است».

از روز گذشته که آقای کارگردان، «ایرج ملکی» به همراه برادرزاده‌شان خانم «مونا ملکی» در برنامه «ایرانیوم» حضور داشتند، مدام این ضرب‌المثل در سرم می‌چرخد و می‌چرخد و می‌چرخد.

همیشه فکر می‌کردم اگر ماهی‌های حوضی از میان بروند، حداقل یک زمان مثلاً چند ماهه لازم است تا قورباغه‌ها به سپه‌سالاری برسند.

اما فقط «ده روز» از سکوت اسطوره‌ی هنر نمایشی ایران گذشته است. تنها ده روز است که آقای بازیگر ایران «عزت‌اله انتظامی» را به خاک سپرده‌ایم. تنها ده روز است که کارگردان هنرمند «سید ضیاء‌الدین دری» در بینمان نیست. و فقط یک هفته است که «صادق صندوقی» رخت بر بسته‌است. کمتر از چند هفته است که برکه‌ی سینمای ایران خالی شده‌است از بزرگانش.

شایسته نبود به این زودی‌ها به حمایت افرادی بپردازیم که تازه از گرد راه رسیده‌اند. آن هم به کمک امواج شبکه‌های مجازی و نه با خون دل و خاک صحنه خوردن.

شایسته نبود که آنها در یک برنامه تلویزیونی از شبکه پرمخاطبی که نام «جوان» را برای خودش یدک می‌کشد، حضور داشته باشند.

جوان ایرانی که با فیلم‌ها، بازیگری‌ها، تصویرگری‌ کتابها و اصالت این بزرگان رشد یافته است، شایسته نیست هم‌اکنون مضحکه را حمایت کند.

هدف ایرانیوم

واقعاً برنامه ایرانیوم هدفش چه بود؟ ایجاد لحظات شاد و مفرح برای ما، با لطیفه‌ای که آقای کارگردان برایمان تعریف کرد؟

یا به سخره گرفتن آمال و آروزهای افراد «نابلدی» که خودشان را در حد و اندازه بزرگان هنر این سرزمین می‌دانند.

و من غیر از تمسخر، چیز دیگری از لحن مجری دریافت نکردم.

چه بر سر ما آمده‌است که بعد از شنیدن دیالوگ‌های ماندگار و بی‌نظیر زنده‌یاد «علی حاتمی» در سریال هزاردستان، هم‌اکنون جمله «مخلص مادرم برم» را لایک می‌گیرد و در برنامه تلویزیونی از آن به عنوان دیالوگ جالب و مورد توجه عموم یاد می‌شود.

ایرج ملکی در تلویزیون

کجا کوتاهی کردیم که بعد از دنیای پر از تصویری که صادق صندوقی درکتابهای دوران کودکی برایمان ساخت، هم‌اکنون باید از آقای ایرج ملکی چگونه تعریف کردن جک را بیاموزیم. و یاد بگیریم که در تعریف جک باید حس داشته باشیم!

در کدام لحظه، از برکه فرهنگمان غافل شدیم تا هنرمندان بی‌بدیل‌مان از نظر فالوور با مخاطبین افرادی که فقط وقتشان را با پرسه‌زدن در فضای مجازی می‌گذرانند، مقایسه شوند. در حالیکه از زبان بزرگان همین سرزمین شنیده‌ایم که همیشه راه پرمخاطب، دلیل بر درستی‌اش نیست.

از برنامه تلویزیونی توقع بیشتر از اینها بود. برنامه‌ساز باید توجه کند که چه محتوایی را به خورد ملت می‌دهد. ناب و زلال یا مسوم و مشمئزکننده! برنامه‌ساز مسؤل است.

نه سانسورهای بی‌مورد و نه فضای بازی که هر که هر چه دلش خواست ارائه دهد.

پایان پیام

گلونی: برکه فرهنگ در ایرانیوم فراموش شد

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت