کتب درسی دانش‌آموزان با لوازم‌التحریر اجباری

0

گلونی: کتب درسی دانش‌آموزان با لوازم‌التحریر اجباری

پایگاه خبری گُلوَنی، بهاره حاصلیان: توزیع کتب درسی دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم نظری از ابتدای هفته در استان‌های سراسر کشور به جز تهران و البرز آغاز شده است.

این در حالی است که طبق اعلام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، فروش نوشت افزار به همراه کتاب درسی بدون درخواست و مطالبه مشتری «ممنوع» است.

به نظر می‌رسد عده‌ای از کتابفروشان کتب درسی کتاب درسی را همراه با لوازم‌التحریر اجباری می‌فروشند.

البته نه به صورت رایگان بلکه خریدار هم باید کتاب درسی را بخرد و هم نوشت‌افزار روی کتاب را.

کتب درسی با نان اضافه

در رخداد چنین پدیده‌ای به نوعی می‌توان ردپای «فرهنگ‌سازی» را مشاهده نمود:

فرهنگ‌سازی بازی‌های غیر رایانه‌ای:

کتابفروشان در این اوضاع کسادی کتاب‌فروشی، بیکار ننشسته‌اند. بلکه با دوست کتابفروش بیکارشان نشسته‌اند «دوز» و «شطرنج» بازی کرده‌اند.

و اکنون در شرف بازگشایی مدارس از روش «آچمز» نمودن والدین و روش «دو دوزه‌بازی» کردن می‌خواهند کسادی بازار کتاب را از اردیبهشت‌ماه تا کنون را جبران کنند.

زیرا اگر خریدار از نوشت‌افزار اجباری صرفنظر کند، کتاب درسی را نیز دریافت نخواهد کرد و چون ثبت‌نام کتابهای درسی به صورت اینترنتی در اردیبهشت‌ماه انجام شده‌است، دیگر امکان خرید کتاب از مغازه‌ی دیگری برای خریدار وجود نخواهد داشت. یعنی خریدار «مجبور» است برای اینکه فرزندش بی‌کتاب نماند، لوازم‌التحریر را هم بخرد.

فرهنگ‌سازی همکاری:

مثل اینکه آنقدرها هم که گفته می‌شود بازار کتاب کساد نیست. در واقع بازار لوازم‌التحریر از جمله مداد و خودکار و قلم و دفتر و دفترچه یادداشت و پاک‌کن و مدادتراش و از این قسم، کساد است.

که لوازم‌التحریرفروشان دست به دامان کتابفروشان شده‌اند که اگر می‌شود به روشی این لوازم روی دست ما مانده را قاطی کتابهایتان بفروشید.

فرهنگ‌سازی مبارزه با احتکار:

کتابفروشان به دلیل اینکه که خیلی مطالعه می‌کنند فهمیده‌اند که « احتکار» کار اصلاً شایسته‌ای نیست.

برای همین به جای اینکه کاغذ را احتکار کنند تا سال بعد ، سازمان‌های مربوطه به مشکل برخورد کنند و کاغذ آنها را گران‌ شود، تصمیم گرفته‌اند همین امسال سود بالا دریافت کنند و فروش نوشت‌افزار را اجباری کردند. ضمن اینکه با فراوان شدن لوازم‌التحریر در بازار از احتکار این قلم اجناس نیز جلوگیری می‌شود.

فرهنگ‌سازی استفاده از خودکار خودمان:

تا حالا برایتان پیش آمده‌است که در بانک، یا در بازار، یا در سینما، یا در کتابخانه و یا هر جایی که اصلاً فکرش را نمی‌کنید، فردی از شما پرسیده‌ باشد که خودکار همراهتان هست؟

در واقع مجدداً به دلیل اینکه کتابفروشان سرشان در کتاب و آمار است، متوجه شد‌ه‌اند که در جیب و کیف هیچ فردی حتی دانشجو مداد و خودکار نیست.

به این ترتیب کتابفروشان با فروش اجباری نوشت‌افزار این فرهنگ را می‌سازند که هر «موقعیت یک وسیله‌ی نوشتاری» لازم دارد.

فرهنگ‌سازی قدرشناسی:

تقریباً در همه همایش‌ها و سمینارها متداول است که پوشه‌ای را همراه با چند برگ کاغذ و خودکار به شرکت‌کنندگان اهدا می‌کنند. اما چون دریافت کنندگان آنرا مجانی گرفته‌اند برایش ارزشی قائل نمی‌شوند.

اما با فروش اجباری، وسایل نوشتاری ارج و احترام پیدا می‌کنند. حتی بچه‌ای که وسایلش را گم کند باید توضیح قانع کننده‌ای برای والدینش داشته باشد.

پایان پیام

گلونی: کتب درسی دانش‌آموزان با لوازم‌التحریر اجباری

CopyRight Original Article منبع اصلی و رعایت قانون کپی رایت